Saturday 13 October 2012

Bersedekah Boleh Menghalang Musibah

"Segala sesuatu yang berlaku merupakan satu petanda bahawa Allah itu Esa"

Menderma & memberi bantuan adalah satu amalan mulia yang mendatangkan ketenangan jiwa. Sesungguhnya berbuat baik kepada orang lain akan diberi ganjaran, dianugerahi kecukupan oleh Allah, hatinya menjadi lapang, hidupnya ceria, hati nuraninya bercahaya & sentiasa dalam pemeliharaan.

Justeru itu, berdermalah walaupun jumlahnya kecil & sedikit. Jangan memperkecilkan apa yang anda dermakan walaupun hanya sebuah kurma, sesuap nasi, seteguk air atau satu perahan susu. Memberilah kepada orang yang memerlukan, orang yang kelaparan, kunjungilah orang yang sedang sakit. Sedar atau tidak, itulah sebenarnya yang akan mengurangi kegundahan, kegelisahan dan kesedihan. Derma adalah ubat yang tidak ada kecuali di dalam ajaran Islam.


Abdullah bin al-Mubarak pernah dikemukakan pertanyaan : "Wahai Abu Abdurrahman, darah luka di lututku tidak pernah berhenti, bahkan sejak tujuh tahun yang lalu ia mengeluarkan nanah. Aku sudah bertanya kepada sejumlah doktor, dan sudah aku ubati dengan bermacam-macam ubat tetapi tidak baik juga."


Ibnu al-Mubarak menjawab: "Pergilah dan lihatlah di tempat yang mana orang-orang memerlukan air. Galilah di tempat itu perigi. Aku berharap mudah-mudahan disana akan muncul mata air yang akan menghentikan darah." Ia mengikuti nasihat itu, dan penyakit pun sembuh.


Masih dalam hal yang lebih kurang sama, Rasulullah s.a.w pernah bersabda, "Ubatilah orang-orang yang sakit itu dengan berderma." Baginda bersabda: "Sesungguhnya derma dapat memadamkan kemarahan Allah dan menolak kematian yang buruk "




. . .bidadari2 yang jelita, putih bersih dipingit dalam rumah. . . <3


No comments:

Post a Comment